روانشناسی انتخاباتی (روانشناسی سیاسی ) چیست وچگونه انجام می گیرد؟

روانشناسی انتخاباتی

روانشناسی انتخاباتی


 

روانشناسی انتخاباتی (روانشناسی سیاسی) شامل موضوعات گوناگونی است که از این میان می توان به بررسی ویژگی های شخصیتی رهبران کشورها ، تاثیرات رسانه ها در افکار سیاسی ، تعارضات بین فردی ، رشد اجتماعی –سیاسی وانتخابات وافکارعمومی اشاره کرد.

 

 

فهرست مطالب : 

– رصد تحولات انتخاباتی

کاربرد روانشناسی سیاسی

روانشناسی انتخاباتی و چگونگی عملکرد :

۱٫تیپ شناسی

۲٫مدل خویشتن دوستی:

۳٫فرضیه رفتارتقلیدی:

۴٫نفوذ اجتماعی (تغییر الگوها)

۵٫اعتمادپذیری

 

 

رصد تحولات انتخاباتی

روانشناسی سیاسی با رصد تحولات انتخابات ، شایعات و دروغ هایی که درباره یک نامزد انتخاباتی مطرح است ، را پیدا کرده تا برای رفع آن ، چاره اندیشی شود. همچنین ، این روزها که شبکه های مجازی پخش قابل ملاحظه ای از فعل وانفعال های انتخاب شده اند ، روانشناسان انتخاباتی با تجزیه وتحلیل این فضا هم به احزاب وجریان های سیاسی در تصمیم سازی و نحوه مواجهه مناسب با انتخابات کمک می کنندو هم به ستادهای انتخاباتی گزارش لازم را ارائه می دهد.


کاربرد روانشناسی سیاسی

روانشناسی سیاسی می تواند نقش یک مشاور وحتی مربی روحی-روانی را برای نامزدهای انتخاباتی ایفا کند و مانع از آن شود تا خستگی وفشار روانی وارد بر نامزدهای انتخاباتی در روزهای تبلیغات ، روی آنها تاثیرمنفی گذاشته و احیانا موجب کاهش محبوبیت شان شود، لذا نظارت وکنترل رفتارهای نامزدهای انتخاباتی نیز از کارویژهای«روانشناسی سیاسی » است. واقعیت آن است که نامزدهای انتخاباتی شایسته ممکن است به دلیل عدم آشنایی با فرایند های انتخابات و پیچیدگی های آن نتوانند از این گردنه دشوار عبور کنند و توجه نکردن به مقوله هایی مانند به کارگیری روانشناسی سیاسی و تعیین استراتژی صحیح باعث ناکامی آنان ومحروم شدن جامعه از ایشان شود ، چراکه رقابت انتخاباتی با وجود صلح آمیز بودن ان ،ستیز وهماوردی است که نهایتا تنها یک پیروز خواهد.

به علاقه مندان مطالعه مخاطب شناسی انتخابات و اقناع مخاطب را پیشنهاد میکنیم.

روانشناسی انتخاباتی و چگونگی عملکرد

در روانشناسی انتخابات با رای دهنده ، رای گیرنده و نیز روابط بین این دو وتعامل عوامل فرهنگی ، اقتصادی واجتماعی روبه رو هستیم . اقدامات مهمی که در روانشناسی انتخابات انجام می گیرد،شامل موارد زیر می شود:

 

روان شناسی انتخاباتی و چگونگی عملکرد آن

روان شناسی انتخاباتی و چگونگی عملکرد آن

 

۱٫تیپ شناسی

در این اقدامات به شناسایی ویژگی های رای دهندگان تاکید می شودو پس از اینکه اطلاعات کافی و بنیادی در خصوص تیپ شناسی رای دهندگان جمع آوری شده اقداماتی در خصوص قانع کردن آنان برای رای دادن و افزایش سبد آرای یک کاندیدای خاص صورت می گیرد.

۲٫مدل خویشتن دوستی:

یکی از عوامل تعیین کننده رفتارسیاسی در انتخابات که کارکرد زیادی دارد مدل خویشتن دوستی است. این مدل توجیهی منطقی برای انگیزه رای دهی است. این مدل  روانی را از مهمترین عناصر فرایند رای دهی می داند. انگیزه خویشتن دوستی در حیطه های اقتصادی و گاه سیاسی منعکس می شود. این بدان معناست که فرد برای بهبود وضعیت اقتصادی خود وبهینه سازی سیستم های اقتصادی ، به حزب خاص یا کاندیدای آن حزب رای می دهد یا برای اینکه اوضاع سیاسی کشور و نیز خود را مساعد کند، به کاندیدایی از حزب دیگر رای می دهد.

۳٫فرضیه رفتارتقلیدی:

یکی دیگر از نظراتی که مطالب روانشناسی انتخابات مطرح است، فرضیه رفتار تقلیدی است، این فرضیه یکی از نظریات عمده در این خصوص است ، این مدل به مواردی همچون سرمشق دهی و تاکید بر آن ، شکل دادن یک رفتار در الگوهای شخصیتی فرد بوده و یکی از فنون رفتاری است که می تواند رفتارهای جدیدی را پایه ریزی کند. در این روش ، ابتدا الگوهای رفتاری مطلوب مشخص شده وسپس تقویت یا پاداش زیست محیطی را دریافت می کنند . استفاده از این روش در تبلیغات بسیار پرکاربرد بوده است . در تبلیغات سیاسی همین روش کاربرد دارد . یعنی سرمشق های خاصی که از شهرت ، معروفیت بالایی بین مردم برخوردارند، انتخاب شده و بامردم درمورد کاندیدای مورد نظر آنها صحبت می کند . این امر میتواند در جلب آرا بسیار موفقیت باشد .این امر بویژه در مورد کشورهایی که مساله قومی و مذهبی مصداق داشته باشد نیز کاربرد زیادی دارد .

۴٫نفوذ اجتماعی (تغییر الگوها):

ازجمله مسایل دیگری که در روانشناسی به کاربرده می شود، مساله تغییر الگوها و در واقع نفوذ اجتماعی است . شیوه های مختلفی برای نفوذ اجتماعی وجود دارد. و نیز در تبلیغات سیاسی برای متقاعدکردن کاندیدا ها برای رای دادن به فردی خاص استفاده می شود. این نفوذ اجتماعی عمدتا می تواند از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی و به نحوی زیرکانه انجام شود . یکی از عواملی که می تواند میزان نفوذ اجتماعی را افزایش دهد ، قابلیت قبول است.

۵٫اعتمادپذیری:

اگرمنبع پیام ومبلغ آن اعتماد پذیری بالایی داشته باشد ، می تواند به راحتی در دیگران نفوذ کند و آنان را متقاعدبه رای دادن به کاندیدایی خاص کند. استدلالاتی که در ظاهر برخلاف منافع شخصی باشند ، می توانند اعتماد پذیری را افزایش دهند. استفاده از  منطق و هیجانات نیز از دیگر شیوه هایی است که می تواند نفوذ اجتماعی را ایجاد کرده آن را افزایش دهد. تحقیقی که درمورد کشور ترکیه در ۱۹۹۲ میلادی انجام شده بود ، نشان می دهد اکثراحزاب این کشور برای پیروزی در رقابت های انتخاباتی دست به شیوه های هیجانی می زنند. این احزاب با تصویر آینده ناخوشایند و ترسناک برای ترکیه  در صورت ادامه وضع موجود، از مخاطبان ورای دهندگان می خواهند برای جلوگیری از رخ دادن چنین وضعیتی ، به کاندیدای مورد نظر انان رای دهند.

نتیجه :

بنابراین اینکه یک کاندیدای انتخاباتی بتواند بخوبی از شرایط موجود و نظریات یک روانشناس سیاسی و حتی انتخاباتی بخوبی و در موقعیت مناسب استفاده نماید، تاثیر بسیاری در پیروزی نامزد خواهد داشت.

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم؛

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *