تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و قوانین تبلیغات انتخابات شورای شهر پنجم

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی


 

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شورای شهر همچون سایر تبلیغات انتخاباتی ابعاد بسیاری را در برمی­گیرد. در تبلیغات انتخاباتی هم با کاندیدا و هم ستاد انتخاباتی و هم متخصصین در زمینه تبلیغات انتخاباتی سروکار داریم. گرچه شخص کاندیدا محور است؛ اما هر یک به تنهایی نقش به­ سزایی را ایفا می­کنند. برای اینکه در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی پیروز میدان باشیم لازم است با قوانین انتخابات شورای شهر آشنا باشیم.

 

یکی از مزیت­های آشنایی با قوانین تبلیغات انتخاباتی این است که در مسیر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می­توانیم درست و غلط را با آن اندازه بگیریم. شاید بپرسید خب که چه؟ عاقبت چه می­شود؟. حداقلش این است که اگر در مسیر درست رعایت قانون باشیم خیال­مان حسابی راحت است. قرار است ما انتخاب شویم؛ از قدیم هم گفته­ اند بار کج به منزل نمی­رسد.

 

قوانین تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شورای شهر

 

قوانین تبلیغات انتخابات شورای شهر مرکز تخصصی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور . برگه اول

قوانین تبلیغات انتخابات شورای شهر مرکز تخصصی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور . برگه اول

 

در این قسمت از یادداشت به بیان قوانین تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شورای شهر می ­پردازیم. البته تنها نگاه اجمالی به چند بند قانون است که خود توضیحات مفصلی دارد که در این مقاله نمی گنجد. این چند نکته قانونی شامل موارد ذیل است:

 

قوانین تبایغات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور . برگه دوم

قوانین تبایغات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور . برگه دوم

 

  1. مدت زمان تبلیغات هفت روز و برای کلیه نامزدها یکسان است.
  2. استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه­ای، مقوایی، فلزی و یا هر

جنس دیگر یا ابعاد بیشتر از ۷۰*۱۰۰ سانتی ممنوع است.

  1. – استفاده از هرگونه پلاکارد (جز در محل ستاد انتخاباتی)، دیوارنویسی و کاروان­های تبلیغاتی و استفاده از

بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی توسط داوطلب انتخاباتی و یا طرفداران او ممنوع است و متخلفین از سه تا سی روز به زندان محکوم می­شوند.

 

مطالعه سازماندهی ستاد انتخاباتی را به شما توصیه می کنیم.

 

قوانین کاندیداهای شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه سوم

قوانین کاندیداهای شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه سوم

 

  1. نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع جرم است. همچنین تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.
  2. آثار تبلیغاتی توسط اعضای شعب پیش از اخذ رأی باید از شعب اخذ رأی محو شود.

 

قوانین انتخاباتی شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه چهارم

قوانین انتخاباتی شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه چهارم

 

تفاوت انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای شهرها

از شاخص ­ترین تفاوت­ های میان انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر می­توان به چند مقوله اشاره کرد. از جمله نهاد تایید صلاحیت کاندیدا و نظارت بر صحت انتخابات، میزان تحصیلات کاندیداها، تعداد داوطلبانی که برای هر حوزه انتخابیه کاندیدا و انتخاب می­شوند و شرط سنی داوطلبان نمایندگی.

 

قوانین انتخابات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه پنجم

قوانین انتخابات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه پنجم

 

نهاد تایید صلاحیت کاندیدا و نظارت بر صحت انتخابات مجلس و شورای شهر

بر اساس قانون انتخابات، بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در حیطه وظایف شورای نگهبان است. اما در انتخابات شورای شهر طبق قانون هیأت اجرایی همان حوزه انتخابیه در تایید صلاحیت و نظارت بر روند و بررسی شکایات نقش دارد. در واقع هیأت­های اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی مسئول صحت برگزاری انتخابات هستند.

 

قانون انتخابات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه ششم

قانون انتخابات شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه ششم

 

میزان تحصیلات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر

اگر نگاهی اجمالی به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیاندازیم می­ بینیم میزان تحصیلات کاندیداها الزاما داشتن مدرک فوق لیسانس یا معادل آن است. در انتخابات شورای شهر، میزان تحصیلات کاندیداها برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی براساس جمعیت آن حوزه انتخابیه مشخص می­شود. براساس ماده ۲۶ قانون انتخابات و از جمله قوانین تبلیغات انتخابات شورای شهر، داوطلبان با توجه به حوزه انتخابیه خود، در زمان ثبت نام باید دارای مدارک تحصیلی ذیل باشند:

الف) در روستاهای تا دویست خانوار، دارابودن سواد خواندن و نوشتن.

ب) در روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم.

ج) در شهرهای تا بیست هزار نفر جمعیت، داشتن حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا معادل آن.

د) در شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت، داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن.

 

قوانین تبلیغات نامزدهای انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه هفتم

قوانین تبلیغات انتخابات کاندیداهای شورای شهر تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه هفتم

 

تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای درهر حوزه انتخابیه بر اساس جمعیت آن

نکته دیگری که در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مهم است، تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت و بخش پنج نفر خواهد بود. تعداد اعضای شورای شهرها نیز به این ترتیب است:

الف – شهرهای تا بیست هزار نفر جمعیت، پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل.

ب – شهرهای از بیست هزار نفر تا پنجاه هزار نفر جمعیت، هفت نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل.

ج – شهرهای از پنجاه هزار نفر تا یکصد هزار نفر جمعیت، نه نفر عضو اصلی و چهار نفر عضو علی البدل.

د – شهرهای از یکصد هزار نفر تا دویست هزار نفر جمعیت، یازده نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی البدل.

ه – شهرهای از دویست هزار نفر تا پانصد هزار نفر جمعیت، سیزده نفر عضو اصلی و شش نفر عضو علی البدل.

و – شهرهای از پانصد هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت، پانزده نفر عضو اصلی و هفت نفر عضو علی البدل.

ز – شهرهای بیشتر از یک میلیون نفر تا دو میلیون نفر جمعیت ، بیست و یک نفر عضو اصلی و هشت نفر عضو علی البدل.

ح – شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت، بیست و پنج نفر عضو اصلی و ده نفر عضو علی البدل.

ط – شهر تهران سی و یک نفر عضو اصلی و دوازده نفر عضو علی البدل.

اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد افرادی که به نمایندگی انتخاب می­شوند بر اساس حوزه انتخابیه بر پایه شهرستان­هاست. بنابراین تعداد نمایندگان کمتر از اعضای یک شورای شهر است. این مسئله اساس تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را تحت تاثیر قرار می­دهد و فرمول های جداگانه ­ای دارند.

 

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه هشتم

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه هشتم

 

سن و سال کاندیداهای انتخابات

در هنگام ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید حداقل سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال سن داشته باشند. در حالیکه شرط سنی برای شورای شهر، ۲۵ سال تمام است.

 

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه نهم

قوانین انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی نگاه ارزش باور. برگه نهم

 

آنچه در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بد نیست بدانیم

چون در فرآیند تبلیغات نامزدهای انتخاباتی زمان نقش کلیدی دارد، کاندیدا نمی­ تواند و نباید همه امور را در دست گیرد. کار مهمی که به عنوان نامزد انتخاباتی باید انجام دهیم شرکت در مراسم ها و تاثیر بر رای دهندگان است.

از سویی تلاش برای ارتباط با حامیان منابع مالی یکی از مهم­ترین کارهایی است که باید فکری برایش بکنیم. نخستین اقدام این است که با افراد تیم تبلیغات انتخاباتی یک جلسه رسمی داشته باشیم. در این جلسه مهم­­ترین اقدامات استراتژیک را بررسی می­کنیم.

یکی دیگر از مواردی که لازم است برای تبلیغات کاندیدا ها در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بدانیم قوانین تبلیغات انتخابات شورای شهر است.

البته همه ماجرا این نخواهد بود. درست است که این جلسه حائزاهمیت است و نتایج ارزشمندی خواهد داشت. اما نقش اساسی متخصصان در زمینه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی نباید فراموش شود. ممکن است تحصیلات عالیه داشته باشیم. انواع و اقسام افتخارات و سابقه­ های اجرایی در پرونده مان بدرخشد. اصلا ممکن است تیمی از افراد باانگیزه و مورد اعتماد هم داشته باشیم. اما هر مهره باید دقیقا جای مناسب خودش بنشیند. خواندن تعداد زیادی کتاب و مقاله و یادداشت در دانش تبلیغات سیاسی­ مان موثر است. ولی متخصصان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می­توانند این دانش را عملیاتی کنند. مهم ­ترین اصل این است که با فرمول تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شورای شهر آشنا باشیم. بسیاری از نامزدهای انتخاباتی شورای شهر بخاطر بی­اطلاعی از فرمول تبلیغات انتخاباتی به راحتی شکست می­ خورند.

عدم اطلاع از فرمول تبلیغات نامزدهای  انتخاباتی شورای شهر

معمولا کاندیداهای شورای شهر از فرمول تبلیغات انتخاباتی آگاهی ندارند. اغلب به چند شعار و بروشور و از این دست تبلیغات کلیشه ­ای بسنده می­کنند. امروزه این دست تبلیغات زیاد موثر نیست. تبلیغات انتخاباتی فرمول خاصی دارد که هم خود نامزد انتخاباتی و هم دایره­ای از افراد و ابزار را شامل می­شود.

فرمول تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ۴ شاخص اصلی دارد. برنامه­ ریزی، سازماندهی، اجرای تبلیغات انتخاباتی و ارزیابی تبلیغات انتخاباتی که هرکدام حداقل شامل۵۰ سرفصل است. از آنجایی که زمان به عنوان مهم­ترین رکن رقابت­های انتخاباتی است از اهمیتش نباید غافل شد. بنابراین هرکدام از کاندیدا زودتر دست به کار شود خرج و مخارجش کمتر می­شود.

پیشتر اشاره کردیم که برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی دانش سیاسی به تنهایی کفایت نمی­کند. فرمول تبلیغات انتخاباتی هم سرفصل­ های زیادی دارد. پس باید به سراغ فردی برویم که شغلش طراحی و اجرای کمپین­ های انتخاباتی است. یک مغز متفکر که تخصصش تبلیغات انتخاباتی است و نقشه راه را ترسیم می­کند.

 متخصصان تبلیغات سیاسی از عنصر مهمی به نام تجربه برخوردارند. تجربه­ ای از جنس واقعی و پویا. متخصصان و مشاورین تبلیغات سیاسی با افراد مختلف و تیم­ های حوزه ­های انتخابیه سروکار دارند. از نزدیک می­توانند آسیب ­شناسی کنند. ایده ­های نابی داشته باشند و راه حل برای پیروزی ارائه دهند. اینجاست که باید از صرفه ­جویی­های بی مورد دست برداریم. و اطمینان داشته باشیم با کمک متخصصین تبلیغات انتخاباتی مسیر پیروزی را تا حد زیادی پیموده ­ایم.

پیشنهاد می کنیم در اینجا مقاله ی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری را از سایت pbs.org مطالعه کنید.

 

جمع بندی

از قانون تبلیغات انتخاباتی و تفاوت ­های انتخابات مجلس و شورای شهر گفتیم. از فرمول تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و نقش­ های کلیدی هم گفتیم. حال باید به این جمع بندی برسید که اگر برنامه جدی برای موفقیت در انتخابات دارید با چه کسانی باید همکاری کنید. چه تعداد افراد در بازه زمانی مشخص مسئولیت ­هایی بر دوش خواهند داشت. همه و همه این برنامه­ ریزی­ ها که شامل برنامه­ های کلان و خرد است را باید دقیق و متخصصانه انجام دهید.

باید طرحی کلی داشته باشید که ابزارهای تبلیغات انتخاباتی را مرور و انتخاب کنید. از فضای مجازی و تهیه بروشور برای سطح شهر گرفته تا برنامه جلسات دیدار مردمی و شرکت در مراسم ها. در نهایت توصیه می­ شود باید برنامه­ ای واقع­ بینانه و با کمک صاحبان تجربه پی ­ریزی کنید.

 

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم؛

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

 

 

  • مرجان ساعدی – کارشناس ارشد علوم سیاسی 

    نویسنده و مدیر دپارتمان فضای مجازی در مرکز تخصصی برند سازی و تبلیغات انتخاباتی نگاه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *