برند انتخاباتی احزاب و رقابت درانتخابات پارلمانی پاکستان


آنچه انتخابات آتی (۲۵ ژوئیه ۲۰۱۸) را از دیگر انتخابات ها متمایز می سازدافشای اسناد پانامادر سال ۲۰۱۵ و در پی آن صدور حکم عدم صلاحیت برای نخست وزیر برکنار شده این کشور نواز شریف بود.در این یادداشت به انتخابات پارلمانی پاکستان و رقابت بین برند انتخاباتی احزاب این کشور اشاره می کنیم.

 

 

دیروز (دوشنبه ۲۸ می ۲۰۱۸) پس از ۵ جلسه ناموفق بین نخست وزیر پاکستان (از حزب مسلم لیگ شاخه نواز) و سید خورشید احمد شاه رهبر حزب مردم (حزب مخالف دولت) نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد.

 

دولت و پارلمان (مجلس ملی) کنونی پاکستان پنج شنبه ۱۰/۰۳/۹۷ (۳۱ می ۲۰۱۸) منحل می شوند تا نصیر الملک رئیس اسبق دادگاه عالی پاکستان ریاست دولت موقت این کشور را از جمعه (۰۱ ژوئن ۲۰۱۸) بر عهده بگیرد.

 

مطابق قانون اساسی پاکستان اصلی ترین وظیفه دولت موقت برگزاری انتخابات مجلس ملی (پارلمان) بوده و دولت موقت معمولا تا تشکیل دولت جدید پس از انتخابات قدرت تصمیم گیری گسترده ندارد.

 

مطابق نظام پارلمانی پاکستان بسیاری از مقامات اجرائی پاکستان (از جمله نخست وزیر) را پارلمان یا مجلس ملی پاکستان انتخاب می کند از این رو انتخابات پارلمانی آتی پاکستان را می توان مهمترین انتخابات این کشور دانست که هر ۵ سال برگزار می شود و آنچه انتخابات آتی (۲۵ ژوئیه ۲۰۱۸) را از دیگر انتخابات ها متمایز می سازدافشای اسناد پانامادر سال ۲۰۱۵ و در پی آن صدور حکم عدم صلاحیت برای نخست وزیر برکنار شده این کشور نواز شریف بود.

 

نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز با اتهامات گسترده فساد مالی علیه خود و خانواده اش روبه رو شد و حزب مسلم لیگ تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفت.

 

در حال حاضر شاهد خاقان عباسی رهبر فعلی حزب مسلم لیگ شاخه نواز نخست وزیر پاکستان می باشد و نتیجه انتخابات ۳ مرداد نخست وزیر بعدی پاکستان را مشخص می کند(که بطور معمول و سنتی رهبر حزب اکثریت پیروزی در انتخابات می باشد)

 

اما سوال اساسی اینجاست که در میان حزب مسلم لیگ شاخه نواز، حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم، حزب مرب مردم و حزب تحریر انصاف کدام یک برند انتخاباتی احزاب پیروز در انتخابات را برای خود در افکار عمومی ساخته اند.

 

باید دید سابقه مسلم لیگ شاخه نواز پیروز میدان خواهد بود یا مواضع انتقادی و چهره کاریزمای عمران خان برای تحریر انصاف برند سازی انتخاباتی موفق تری رغم خواهد زدو پیروز انتخابات آتی مجلس پاکستان خواهد شد.

 

هرچند نگارنده وضعیت حزب مسلم لیگ شاخه نواز را برای پیروزی در انتخابات جاری مساعد تر از سایر احزاب پاکستان می داند.

 

محمد صادقیه، کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *