ترس از سخنرانی انتخاباتی و راهکارهای غلبه بر آن

ترس از سخنرانی انتخاباتی و راهکارهای غلبه بر آن

ترس از سخنرانی انتخاباتی و راهکارهای غلبه بر آن

نویسنده :محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات انتخاباتی

همانطور که سخنرانی انتخاباتی برای من به عنوان کاندیدا بهترین تبلیغ برای جذب آرائم محسوب می شود اگر به هر دلیلی سخنرانی ام را خراب کنم نه تنها آرائم را از دست خواهم داد بلکه برند انتخاباتی من نیز بشدت آسیب خواهد دید.

جملاتی شبیه اینها مواردی هستند که بسیاری از کاندیداها هنگام مشاوره با بنده به عنوان دلیل ترس از سخنرانی بیان می کنند، این در حالی است که رقبای شما با آگاهی از چند نکته و به کار بستن چند تکنیک ساده بر این مشکل غلبه نموده و گاه پیروز انتخابات هم می شوند.

اما نکته جالب و مهم اینست که بسیاری از بزرگان سخنرانی دنیا در مصاحبه هایی که داشتند اذعان نمودند که هنوز هم پس از سالها تجربه قبل از سخنرانی احساس ترس می کنند!! (با احتساب این مورد ترس از سخنرانی انتخاباتی را می توان براحتی پذیرفت و در صدد مدیریت آن بر آمد.)

بنابراین نگران نباشید تنها شما نیستید که با مشکل ترس از سخنرانی انتخاباتی خود دست به گریبانید؛
طبق تحقیقات پژوهشگران ترس از سخنرانی بالاترین رتبه در میان انواع ترس را دارد.

سوالی که در جلسات مشاوره ( مخصوصا افرادی که دیر مراجعه می کنند با نگرانی ) می پرسند :
آیا می توانیم ترس از سخنرانی “انتخاباتی” را مهار کنیم ؟

بله اما زمان بر است. با اطلاع از چند نکته و به کار بستن تکنیک های ساده می توان این ترس را به یک نگرانی کاملا طبیعی و قابل کنترل تبدیل نمود به ویژه آنکه حالا شما می دانید بهترین سخنرانان دنیا نیز (چه رسد به رقبای انتخاباتی شما ) معترفند که هنوز پیش از سخنرانی های شان احساس ترس دارند.

چند راهکار برای غلبه بر ترس از سخنرانی انتخاباتی

الف . صحبت در میان جمع : در جمع دوستان تان تمرین کنید نیازی نیست تعدادشان زیاد باشد کافست مطمئن باشید شما را مسخره نمی کنند ضمنا لزومی ندارد به آنها بگوئید مشغول تمرین سخنرانی هستید، کافیست در مورد موضوعی برایشان صحبت کنید.
ب . اگر خانم هستید و ترس از صحبت میان آقایان را دارید می توانید از تمرین میان جمع های خودمانی خانواده و فامیل شروع کنید .
پ . خود گویی مثبت در اوقات فراغت مثلا جملات مثبتی در مورد سخنرانی و توانایی تان بگویید.
من بهترین سخنرانی را خواهم داشت.
اعتماد به نفس بالایی دارم.
به موضوع سخنرانی ام کاملا مسلط هستم.
و …

ت . تجسم خلاق داشته باشید و خود را درحال ایراد سخنرانی عالی تصور کنید با همه جزییات و حتی اشتیاق را در مخاطبان ببینید که چطور با همه وجود به صحبت های شما گوش می دهند.

ث . دو سه روز قبل از سخنرانی به محل برگزاری سخنرانی رفته و از نزدیک با مکان و شرایط آن آشنا شوید.

ج . تمرینات تنفسی عمیق را جدی بگیرید. روزانه تنفس عمیق داشته باشید البته باید سعی کنید تنها باشید تا نگران حضور دیگران نباشید. به این صورت که با چهار شماره تنفسی عمیق بکشید طوری که هنگام دم باید شکم به جلو حرکت کند یعنی حرکت دیافراگم. چهار شماره نفس خودتان را نگه‌ دارید و موقع بازدم هوا را به‌ آرامی و با چهار شماره به بیرون بدهید. این کار را دوباره تکرار کنید و روزانه سه دقیقه این تمرین را انجام دهید.

چ . از تکنیک‌ های ان ال _ پی استفاده کنید مثلاً از تکنیک انگار که . طوری عمل کنید انگار شما دارای اعتماد به‌ نفس بالایی هستید و سخنرانی عالی و به‌ این‌ ترتیب به‌ کمک ناخودآگاه شبیه به یک سخنران ماهر رفتار خواهید کرد. و از اعتماد به‌ نفس بالایی برخوردار خواهی شد.

ح . این نکته را هم عرض کنم که بسیاری از مراجعین از خشکی دهانشان کمی قبل و هنگام سخرانی گله می کنند و اینکه بعضا به جهت نوشیدن آب دچار مشکلات جانبی شده اند، تجربه بسیار کارآمدی که خود بنده در اینگونه مواقع دارم اینکه، مشکل با چند قطره آب لیمو ترش تاره که زیر زبان تان می چکانید حل می شود و غدد بزاقی تان شروع به فعالیت می کنند …

امیدوارم از مطالب مفید و کارآمد متن فوق استفاده نموده و لذت ببرید .

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم:

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

با آرزوی موفقیت

محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

کارشناس رادیو و تلوزیون و سایر رسانه های ملی و بین المللی

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *