آنچه کاندیداها باید از برند سازی انتخاباتی بدانند !

برند سازی سیاسی

برند سازی سیاسی


آنچه کاندیداها باید از برند سازی سیاسی بدانند !

نویسنده : محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

قسمت اول

علت آنکه ما در آموزش تبلیغات انتخاباتی ابتدا به مبحث برند سازی سیاسی می پردازیم آنست که فرآیند تبلیغات سیاسی در انتخابات تا حدی با فرآیند به ثمر رسیدن محصول ( کاشت ، داشت ، برداشت ) قابل مقایسه است ، در فرآیند تبلیغات سیاسی در انتخابات برند سازی سیاسی در مقام قیاس مرحله ” کاشت ” و تا حدی داشت محسوب میشود پر واضح است که نمی توان پیش از آنکه این مبحث را ( هرچند به اختصار ) توضیح دهیم ، سراغ مباحث جذاب اجرائی ستادهای انتخاباتی ” برداشت ” برویم .

بنابراین لازمه موفقیت در انتخابات اجرای پروسه زمان بر اما موثر برند سازی سیاسی می باشد که معمولا این مرحله توسط کاندیداها ( و مشاوران … ) نادیده گرفته شده و ما شاهدیم که علیرغم هزینه های فراوان و صرف وقت و نیروی انسانی کاندیداها شاهد نتایج دلخواه و متناسب با فعالیت های ستادی خود نیستند .

در یک نگاه کلی جامعه آماری مخاطب تبلیغات در انتخابات ها سه دسته اند :

۱- کسانی که در انتخابات شرکت می کنند ( فارق از آنکه به چه کسی رای میدهند )
۲- کسانی که شرکت نمی کنند .
۳- کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند که شرکت کنند یا خیر ؟ ( تردید دارند ، نمیدانند در صورت شرکت در انتخابات به چه کسی رای دهند . )

طی فرآیند برند سازی انتخاباتی بارزترین نتیجه و باز خورد افزایش مشارکت عمومی است ، به عبارت دیگر بخشی از دسته سوم که تصمیم به شرکت در انتخابات نداشتند و مردد بودند در انتخابات شرکت می کنند ، ” این به تخصص و تجربه مشاورین مدیریت تبلیغات سیاسی نامزد ها بستگی دارد که چه میزان از این آراء را به نفع نامزد مورد نظر جذب کنند ” .

آنچه در ادامه خواهید خواند :

هدف بازاریابی سیاسی که برند سازی سیاسی نامزدها زائیده آنست چیست ؟
اما برند سازی سیاسی چه تعریفی درد ؟
تفاوت آن با برند سازی تجاری چیست ؟
عناصر ، ویژگی ها و قوانین برند سازی سیاسی کدامند ؟
زمان آغاز فرایند برند سازی سیاسی و … ؟

سوالاتیست که در ادامه ( و البته به اختصار ) پاسخ خواهم داد .

بازار یابی سیاسی طراحی شده تا آراء مردم در انتخابات را تحت تاثیر قرار داده مشارکت عمومی را افزایش دهد ، هرچند حوزه کارکرد آن به سیاست حزبی و انتخابات محدود نمی شود .

” کسانی که از برندینگ سیاسی و دانش انتخابات سر رشته ندارند و علی رغم نداشتن تخصص و تحصیلات مرتبط به این حوزه ورود کرده و سود میبرند عملا مانع رشد این دانش شده اند . “

من واقعا متحیر می شوم که برخی کاندیداهای محترم در نقش مهم و تاثیرگذار مرحله برند سازی سیاسی در سرنوشت انتخابات تردید دارند و فرآیند تبلیغات سیاسی در انتخابات را محدود به تبلیغات انتخاباتی ستادهایشان می بینند !

شر کت کنندگان در دوره های آموزشی تبلیغات انتخاباتی بخوبی دریافته اند که امروزه همانطور که بسیاری شرکت های تجاری از مرحله فروش محصول خود عبور کرده ، و برند محور شده اند ( و با همین تفکر و عملکرد هم در بازار ایران به موفقیت های چشم گیری نائل آمده اند ) برند سازی سیاسی هم می تواند چنانکه در انتخابات های پیشین نشان داده بسیار پویا و تاثیر گذار واقع شود .

در تعریف برند سازی انتخاباتی میتوان گفت :

” برند سازی سیاسی یک حزب و یا کاندیدا موجب تمایز سریع آنها نسبت به رقبا میشود ، تمایزی که برای مخاطبان هدف آنها ارزشمند است و سبب ایجاد لایه هواداران وفادار می شود .
این لایه وفادار سرمایه اجتماعی یک بازیگر سیاسی در انتخابات و سایر کنش های سیاسی است . “

اما تفاوت برند سیاسی و تجاری :

تفاوت اساسی برند در سیاست و تجارت مربوط به ابعاد شخصیت انسان است ، چرا که در بازارهای تجاری محصولات تولیدی انعطاف پذیر نیستند و برندشان به سادگی تغییر نخواهد کرد .
اما در حوزه سیاسی با توجه به شخصیت انعطاف پذیر انسانی ، یک سیاستمدار و یا حزب سیاسی بر اساس ابعاد انسانی زندگیشان برچسب های گوناگون را از خود دور می کنند و به برند های جدید برای خود و گروهشان روی می آورند .

گفتیم در فرآیند انتخابات افراد مشمول رای دادن سه دسته اند :
۱- کسانی که در انتخابات شرکت می کنند ( فارق از آنکه به چه کسی رای میدهند )
۲- کسانی که شرکت نمی کنند .
۳- کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند که شرکت کنند یا خیر ؟ ( تردید دارند ، نمیدانند در صورت شرکت در انتخابات به چه کسی رای دهند . )

همچنین گفتیم که طی فرآیند ” برند سازی سیاسی ” بارزترین نتیجه و باز خورد افزایش مشارکت عمومی است ؛
به بیان ساده تر بنده برند سازی انتخاباتی را فرآیندی که می کنم که طی آن افکار عمومی نسبت به کاندیداهای آتی به شناخت نسبی میرسند و در ایام کوتاه تبلیغات انتخاباتی بهتر و راحت تر تصمیم گرفته و دچار تردید نمی شوند . این فرآیند ( برند سازی انتخاباتی هم مشارکت عمومی در انتخابات را افزایش می دهد و هم آراء سبد کاندیدا را افزایش می دهد .)
اما یک برند سازی انتخاباتی موفق و قوی مبتنی بر چه اصول ، قوانین و اجزائی می باشد ؟!

در ادامه (قسمت دوم ) ضمن پاسخ به پرسش فوق و سوالات کاربردی دیگر ، در نهایت نتایج یک تحقیق علمی پیرامون ” تاثیر شخصیت برند انتخاباتی بر مشارکت سیاسی ” را نیز به اتفاق بررسی خواهیم کرد.

امیدوارم از مطالب مفید و کارآمد متن فوق استفاده نموده و لذت ببرید .

در پابان این قسمت ضمن دعوت از دوستان به مطالعه دو سمت پایانی این نوشتار دوستانی را که علاقه مند به مبحث برند سازی انتخاباتی هستند دعوت میکنم به مطالعه مجموعه برند سازی انتخاباتی چرا و چگونه .

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم:

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

با آرزوی موفقیت

محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

کارشناس رادیو و تلوزیون و سایر رسانه های ملی و بین المللی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *