مخ زنی سیاسی چگونه برای تبلیغات و آگهی نظریه پردازی کنیم؟!

الگوهای اثرگذاری تبلیغات


 

مقدمه

مخ زنی سیاسی عبارتیست که کم و بیش در ایام انتخابات میان مکالمات نخبگان جامعه بکار میرود.
در این مقاله مخ زنی سیاسی را در یک مبحث علمی و کاملا غیر سیاسی برایتان بتصویر کشیده ایم!

دقت در بخشهای مختلف بویژه مرحله عاطفی این متن شما را بیشتر یاد ایام انتخابات خواهد انداخت…

جهت آشنایی با فواید مشاوره انتخاباتی اینجا کلیک کنید.

الگوهای اثرگذاری تبلیغات:

حوزه‌های تحقیقاتی ارتباط جمعی و هوش مصنوعی روانشناسی شناخت گر در روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی و مردم شناسی همگی به طرق مختلف بر تحقیقات تبلیغاتی تاثیر گذاشته اند در این مقاله بر آنیم تا با مفهوم مخ زنی سیاسی در نظریه پردازی تبلیغاتی قدری آشنا تر شویم.

 

_ارتباطات خطی و سلسله مراتب اثر گذاری:

اطلاعات خطی و متقاعد سازی که در کتب درسی تحت عنوان ارتباطات بازاریابی آمده است در فعالیت های حرفه ای بسیار موثر است که این نظریه ها عموماً منعکس کننده ی روش ها و فرضیه های روانشناسی شناختی اند.به ویژه شباهت بین پردازش اطلاعات در رایانه ها و انسانها را می سازند نظریه پردازان تبلیغات و ارتباطات از این سنت های تحقیقی کمک گرفته اند،تا الگوهای متقاعد سازی در تبلیغات را به وجود آورند.

تبدیل موجودی منفرد به خریدار :

در سنت نظری سلسله مراتب اثرگذاری ها مصرف کننده موجودی منفرد تلقی می شود که در برابر ارتباطات بازاریابی مقاومت می‌کند تا سرانجام میزان فزاینده ی پیام های متقاعد کننده به تسلیم یعنی خرید منجر شود.مقاومت مصرف کننده به تعبیری بااستفاده ازمجموعه هایی ازاثرات تبلیغی وبنابراین سلسله مراتب اثرگذاری هادرهم می شکندو فرض بر این است که مصرف کننده مانند رایانه اطلاعات را زنجیره وار بر اساس عقل قواعد پردازش می کند.

آگاهی _علاقه _تمایل _خرید

الگوهای سلسله مراتب اثر گذاری ها در متقاعد سازی تبلیغاتی به صورت های مختلف زنجیره شامل (آگاهی، علاقه، تمایل، عمل است) که در آن مصرف کننده در پیوستار خطی وضعیت های ذهنی مختلفی از نا آگاهی تا آگاهی حرکت می کند و سپس علاقه به وجود می آید و تمایل به درک تجاری مورد نظر سر بر می آورد سرانجام مصرف کننده به انجام عمل ،که به شکل خرید است برانگیخته می‌شود.

ترکیب احتمال:

سلسله مراتب اثر گذاریها معرف ترکیب احتمال ها است.

زیرا هر یک از این عوامل در این فرایند شرط لازم برای مرحله بعدی است.

مرحله عاطفی، مورد مصرف مخ زنی سیاسی!:

واکنش احساسی مصرف کننده در برابر تبلیغ می باشد. تبلیغ تنها در شرایط آن نیست که با تاکید به مزایای محصول، با مصرف کننده مواجه شود، بلکه سعی  می‌کند که با تصویرسازی مطلوب و زیبایی شناسانه و نماد گرایی جذاب واکنش احساسی مثبتی را نیز بر انگیزد.

مثال مرحله عاطفی

برای مثال تبلیغات اتومبیل معمولا اطلاعات مربوط به موتور و سایر اجزا را در تصویری از آن اتومبیل و سرنشین های آن که در شرایطی مطلوب در آن سوارند، در تصویری که با دقت تهیه شده و به نمایش می‌گذارند، شاید این تصویر تصویر خانواده مرفه و جذابی باشد که هنگام سفر در مسیر بزرگراه کنار ساحل، شادمانه می خندند.

واکنش عاطفی این مثال عبارت است از تمایل که همذات پنداری باعث به وجود آمدن آن است. و سرانجام کنش دلالت بر عمل دارد یعنی مجموعه جاذبه های عقلانی و احساسی در یک تبلیغ، باید در جهت متقاعدسازی عمل کنند و منجر به واکنش، یعنی خرید کالا شود.

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم:

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

 

اگر علاقه مند به مطالعه تحلیلی از مدیر مجموعه در زمینه انتخابات سایر کشور ها بودید اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *