برند سازی انتخابات به زبان ساده

برند سازی انتخابات به زبان ساده

 

 

مقدمه

در حیطه برند سازی انتخاباتی اساتید بسیاری آثاری ارزشمند را در این زمینه به دانش انتخاباتی کشور افزوده اند. که قطعا در جای خود از این مطالب ارزشمند نیز استفاده خواهم نمود. در این نوشتار قبل از هر چیز در قالب یک مثال برای خوانندگان مفهوم برند سازی انتخابات را به زبان ساده بیان کنم. همچنین تفاوت آن با مفاهیم دیگری نظیر ویزیتوری و استراتژی های فروش ، بازاریابی را بسادگی توضیح می دهم. امیدوارم گامی کوچک در گسترش و تحکیم دانش انتخاباتی کشورمان باشد.

تصور کنید در دهکده ای یک دختر و پسر در سن و شرایط ازدواج قرار دارند. خواستگاری آن آقا پسر از این دختر خانم را میتوان مصداق ویزیتوری دانست. یعنی نیازی وجود دارد و فقط یک نفر قادر به برطرف کردن آن نیاز می باشد، اینجا ویزیتوری کافی است.

حال فرض کنید این دهکده یک دختر و ده گزینه پسر وجود داشته باشد. پسر ها به خواستگاری دختر خانم میروند و مزایای رقابتی خودشون رو ذکر می کنند. تا دختر تصمیم بگیره، این اقدام پسر ها را میتوان مصداق بازاریابی فروش دانست. اینجا ممکن است دختر خانم قصه ما احترام را ملاک انتخاب قرار داده باشد. اما خواستگارانش بیشتر از درآمدشان گفته باشند که در اینجا میتوانید تفاوت در طبقات هرم مازلو را ببینید.

اما اگر ۹ پسر با استراتژی فروش پیش بروند و باهوش ترینشان به تحقیق در مورد نیاز های دختر خانم ما بپردازد. او میتواند طبقه نیازهای دختر و خانواده اش را در هرم مازلو پیدا کند. و ببینه کدام تخصص، توانایی، ابزار یا شرایطی که داره میتونه دختر رو به نیازهاش نزدیک کنه. اونوقت در جلسه خواستگاری برای دختر خانم توضیح بده که نسبت به بقیه چه برتری هایی داره. این میشه مصداق استراتژی بازاریابی دانست(که البته به نظر بنده عبارت بازارسازی صحیح تر می باشد، بجای بازاریابی).

حالا فرض کنید پسری میخواد،

تعداد بسیار زیادی از دختران را در کل کره زمین تحت تاثیر قرار بدهد. تا یک آزادی انتخاب فوق العاده داشته باشد. در این صورت باید از برند سازی استفاده کنه . پس باید خودش رو قادر به برآوردن نیاز اون دختر خانم ها بکند. این توانایی رو با ابزار های مختلف و از طریق کانال های ارتباطی گوناگون به اونها اعلام کند. بطوری که اونها هم باورش کنند. این می شود مصداق استراتژی برند سازی خوب حتما متوجه شدین که برند سازی بر پایه ی بازاریابی می باشد.

همه میدانید که محصول در کارخانه و کارگاه ها تولید می شود اما برند در ذهن مخاطبین ساخته می شود. بنا براین برند جایگاهی بسیار فراتر از محصول دارد. چرا ؟ چون برند یک ارتباط عاطفی و انتزاعی بین محصول و مشتری می باشد و مشتری به آن اعتماد دارد.

برند سازی چه چیزی نیست؟

چرا در فضای مجازی و حتی برخی کتب برند را نام زیبا، لوگو، اسم مشهور، سمبل، اسلوگان … می دانند! در صورتی که برند سازی هیچ یک از اینها نیست . البته همه این موارد از جمله اجزاء برند سازی هستند . اینجاست که عبارت ” هر کسی از ظن خود شد یار ما ” را به یاد می آوریم. بله دوستان هیچ یک از موارد فوق برند سازی نیست هرچند بسیاری از آنها برای یک برند سازی انتخاباتی خوب و موفق لازم است (اما کافی نیست).

به دوستانی که علاقه مند به مطالعه بیشتر در این حوزه هستند پیشنهاد میکنم آنچه نامزد انتخاباتی باید از برند سازی بداند را مطالعه کنند.

مدیریت تبلیغات انتخابات و مشاوره انتخاباتی

می خواهم سوالی را که در بسیاری از مشاوره ها از من سوال می شود با شما به اشتراک بگذارم. چرا وقتی به فلان آژانس یا فرد برای برند سازی محصول با کاندیدای مورد نظر مان مراجعه می کنیم نوع خاصی از تبلیغ را پیشنهاد میدهند که الزامن بهترین یا تنها نحوه تبلیغ نیست مثلا چاپ بنر. چون احتمالا با کمی تحقیق میتوانید به این نتیجه برسید که آن آژانس تبلیغاتی خود مالک دستگاه چاپ بنر نیز هست! در این شرایط دانسته یا ناخود آگاه شما را به سمت شیوه ای هدایت میکند که منافع بیشتری دارد.

برندسازی انتخاباتی (که موضوع این سلسله نوشتار می باشد) با مشکلات بسیاری از این دست مواجه است. مثلا اگر نقطه قوت آژانس تبلیغاتی که شما مراجعه کرده اید گرافیک باشد نقش لوگوی خوب را در برند سازی چنان برجسته می کند که شما تصور می کنید برند سازی طراحی یک لوگوی خوب است و …

برندسازی انتخاباتی بیش و پیش از ابزار (لوگو، اسم مشهور،چاپ بنر و …) نیاز به تخصص برای مشاوره انتخاباتی و مدیریت تبلیغات انتخابات دارد.

در مطلبی که خواندید سعی شده بود تا برند سازی انتخابات به زبان ساده بیان شود تا به درخواست بسیاری از خوانندگان سایت در تعریف برند سازی انتخابات به زبان ساده ارج نهاده باشیم ، امید که یک بار برای همیشه به بخشی از سوالات ذهنی شما در مورد برند سازی انتخابات به زبان ساده پاسخ داده باشیم.

 

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم:

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

 

با آرزوی موفقیت

محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

کارشناس رادیو و تلوزیون و سایر رسانه های ملی و بین المللی

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *